Ja Daniel,
daarin heb jij gelijk ... het controleren en bijhouden van vaardigheden ten aanzien van agressie en het de-escaleren of juist laten escaleren ervan heeft een duidelijke binding met de door jou toentertijd verzorgde basistrainingen.
Kennis die nooit bijgehouden wordt verwaterd als snel. Bovendien leert een organisatie die stilstaat geen nieuwe, modernere vaardigheden bij. Er ontstaan eilandjes omdat de ene groep helemaal niet traint terwijl andere groepen op eigen houtje allerlei andere systemen gaan trainen.
DJI krijgt steeds meer te maken met (contact)-gestoorden waar allerlei theorieen over de-escalatie bij agressie en geweld in de praktijk niet lijken te werken. De medewerkers zijn gedwongen fysiek in te grijpen .... ongetraind wel te verstaan.
Op zo een moment vind ik het prettig om een collega bij me te hebben uit een groep die wél traint. Zij het op eigen houtje.
Overigens, is mij gevraagd om mijn collega's het gebruik van harde middelen te trainen. Dit heb ik als cipier geweigerd of ik moest ingehuurd worden als
SPZ-Trainer voor de
Studiegroep Praktische Zelfverdediging. Dat was onbespreekbaar en een voor mij als weerbaarheidstrainer onbegrijpelijke beslissing na zo een vraag aan mij gesteld te hebben.